Fjärilsim

Lär dig simma fjärilsim 

Armtag

Om du vill ha en simmares V-formade överkropp och kraftiga axelparti så är fjärilsim den ultimata träningsformen. Genom att simma fjärilsim tränar du bland annat deltamusklerna, övre bröstryggen och axelmuskulaturen på ett sätt som de övriga simsätten (eller gymträning) inte är i närheten av.

 

Benspark

Till skillnad från de andra simsätten håller du ihop benen vid en fjärilspark, ungefär som en delfinfena. För att generera framdrivning i vattnet kommer denna ”delfinspark” från höfterna. Flexibla vrister hjälper dig att vinkla fötterna och skapa ännu mer kraft i bensparken. Med hjälp av simfenor kan du stärka benen och förbättra din benspark.

 

Andning

Vid fjärilsim är huvudet precis som vid frisim vänt nedåt i vattnet, vilket försvårar andningen. Om du har problem med att lära dig andningstekniken kan det vara bra att under inlärningsperioden använda simfenor, som hjälper dig att ligga högre upp i vattnet.

 

Kroppsposition

Rätt kroppsposition i fjärilsim gör dig mer strömlinjeformad, vilket ökar din effektivitet och fart. I denna film lär du dig hur du positionerar huvud, rygg och ben samt hur en snorkel kan hjälpa dig att simma med ansiktet vänt ned i vattnet.