För att det ska bli lite roligare för klassen som vinner skoljoggen har jag ibland ordnat en skattjakt som leder fram till priset det vill säga vandringspokalen.
Skattjakten går till så här!
Klassen ska samla bokstäver som bildar ett ord. Skattkistan har ett lås där ordet är kombinationen på låset.
- När eleverna kommer till skolan hittar de en karta och ett brev som leder dem vidare. De vet inte vad det kommer att leda till en början. Kartan är över skolområdet, där det finns ett ställe markerat.
- När de har tagit sig till det markerade stället på kartan, finner de en läskflaska med ett usb minne i. Eleverna går till klassrummet och tittar på filmen som leder dem vidare. I flaskan finns också en bokstav tex L
- Nästa steg är att finna en låda med ett lås. På lådan finns en matematisk uppgift. Lyckas de lösa problemet så kommer det fram till en sifferkod tex 532. När de knappat in 532 så öppnas lådan i lådan finns bokstäver som bildar ordet Orienteringsstugan, nu ska de iväg till skogen och orienteringsstugan. Det finns också en bokstav, till exempel U.
- På nästa ställe hittar de en flaska som hänger i ett snöre högt upp på en gren i ett träd. Eleverna ska bygga en pyramid med hjälp av varandra för att lyckas nå flaskan. I flaskan ligger en bokstav och en ny karta. Tex. bokstaven R.
- Nästa steg blir att klättra på två rep som hänger parallellt mellan två träd ett rep lågt och ett rep högt där eleverna ska ha fötterna på det låga repet och händerna på det höga. I slutet av repet hänger en bokstav. Tex. A. Det finns också en ny karta.
- Sista stationen är att följa ett långt rep i slutet av repet får de sista bokstaven. De ska nu lista ut vilket ord som öppnar skattkistan. Och sedan måste de hitta skattkistan som är nedgrävd i närheten av slutet på repet. I början tänkte jag att man var tvungen att markera ut var skattkistan var någonstans men eleverna hittar den utan att man behöver vara övertydlig. Sista bokstaven är D.
Jag förbereder hela skattjakten på morgonen, sedan är tanken att jag inte är med utan klassläraren följer med klassen. Klassläraren får lite tips om var skatten ligger. Och vad de ska göra på de olika stationerna ifall något skulle gå snett. Och om du har läst noga nu så vet du att bokstäverna bildar ordet LURAD som också är kombinationen till låset.
I skattkistan ligger skoljoggenpokalen och lite fika saft och bullar. Dessutom brukar jag lägga i en maskot till klassen ett litet gossedjur. Ibland gör jag en vinnarfilm från alla kort som vi tagit från skoljoggen som också ligger i skattkistan.
Filmen
Det här var filmen som de hittade i den första ledtråden som fanns på USB- minnet. Anledningen till att eleverna redan i denna film får se pokalen är för att det var andra gången i rad som de vunnit. Så därför blev det bra att sno pokalen från deras klassrum.
Den här andra filmen använda jag något annat år då jag genomförde skattjakten.
Mattematik uppgiften var så här!
100 * 7 – 60 + 20 – 6 =
Svaret på uppgiften ger er koden till låset.