Med de yngre eleverna är det utmärkt att börja orientera på skolgården. Jag har tre olika banor som eleverna genomför. Istället för att stämpla olika kontroller så orienterar eleverna med hjälp av en skolgårdskarta och svarar på frågor som har med orientering att göra. På så sätt lär sig eleverna även olika karttecken och kartans färger. De tre banorna är uppdelade i Grön, Gul och Röd bana. Halva klassen gör den gröna banan och den andra halvan den gula. Sedan byter de med varandra och går den andra banan. När de har gjort både gul och grön bana så får de göra den röda banan. Ibland hinner man inte den sista kartan utan då få man genomföra den nästa lektion. Eleverna börjar i klassrummet där vi går genom grunderna i orientering. När de gjort banorna så rättar vi svaren tillsammans. Därefter brukar vi spela karttecken memory.
Anledningen till att frågorna är fördelade från 1-35 är för att då kan man sätta upp alla frågor på samma gång och sedan får de hänga ute. Det innebär att man kan fortsätta nästa lektion och avbryta när tiden är ute oavsett var man är.
Gul bana – Kartans färger
Gul bana fokuserar på att få eleverna att förstå kartans olika färger och förstå att en färg kan betyda flera saker.
Svarskort Gul bana
Facit Gul och Grön Bana
Grön bana – Kartans symboler, karttecken
Svarskort Grön bana
Facit Gul och Grön Bana
Röd bana – Kartkunskapsbana – Passa kartan
Svarskort Röd bana
Svarskort till alla banor samlade
Svarskort alla banor Gul, Röd, Grön
Övning under orienteringen
Under tiden eleverna springer runt på skolgården och svarar på frågor. Så brukar jag placera ut mig någonstans på skolgården. Dock inte där det hänger frågor. När eleverna passerar så stoppar jag dem och ställer två frågor.
Fråga 1 – Passa kartan mot norr?
Fråga 2 – Sätt fingret exakt där jag står nu?
När de gjort det så får de springa vidare.
Kartor
Skolgårdskarta – Alla kontroller utsatta
Skolgårdskarta – Utan Kontroller