Utbildningsplan för mina elever i orientering.
För att eleverna ska uppnå målen i orientering ser utbildningsplanen ut ungefär så här. Det viktigaste inom orientering är att lära sig att orientera med karta och kunna förstå hur man läser av en karta och kan dess färger och symboler. För att kunna veta elevernas kunskaper i orientering så använder jag mig av punktorientering vid bedömning se under fliken punktorientering. Det övriga arbetet med orientering ser jag mer som träning och utveckling där jag har möjlighet att instruera eleverna. Jag genomför alltså bedömningslektioner för att ta reda på elevernas kunskaper i orientering. I kursplanen står det att eleverna ska kunna orientera i känd miljö av den anledningen så genomför vi alltid orienteringen i samma skog/miljö.
Nu är den här utbildningsplanen inte huggen i sten utan dyker det upp nya idéer så kan man lägga till eller förändra olika delar och moment.
År 1
Introduktion i kartkunskap.
Bygga upp olika stationer i idrottshallen med hjälp av en karta.
Rita av en bänk med lite saker på ovanifrån, görs i klassrummet.
Bygga en form av naturruta i skogen.
Rita av hela klassrummet som det ser ut ovanifrån.
År 2
Kartkunskap
Skolgårdsorientering
Bygga upp stationer och banor i idrottshallen med hjälp av karta.
Med hjälp av karta över idrottshallen, hitta olika små kort som är upphängda och sedan genomföra uppgifterna på korten.
År 3
Kartkunskap
Skolgårdsorientering
Ängsorientering
Linjeorientering alt skogspromenad, för att lära sig stigarna i en större skog.
Ev punktorientering på skolgården och ängen för att kontrollera elevernas kunskaper i orientering.
År 4
Kartkunskap
Ängsorientering och två kontrollsorientering
År 5
Kartkunskap
Ängsorientering och två kontrollsorientering.
Punktorientering i skogen.
År 6
Kartkunskap
Två kontrollsorientering och ängsorientering
Punktorientering