Brännboll

Ska jag vara helt ärlig så har jag aldrig riktigt förstått meningen med brännboll. Det är allt för stillastående och för få elever som är aktiva för min smak. Det är bara en elev som slår och sedan en elev som fångar. Allt för många elever står still eller står i kö. Men till brännbollens fördel får man ju ändå säga ett en del elever faktiskt tycker att det är ganska roligt. Mina elever får köra brännboll en gång per år och då har vi det utomhus i slutet på vårterminen ifall det är fint väder.

Mina regler i brännboll

De elever som jag undervisar har lärt sig att vi aldrig lägger fokus på mål eller poäng. Vi räknar aldrig poäng eller mål i olika lekar eller spel. Så därför har vi inget poängsystem i brännboll. Utan fokus ligger på att försöka träffa bollen med slagträt och försöka fånga bollen när den slås ut. Vi ser brännboll mer som ett litet sommarnöje i slutet av vårterminen där det sociala ligger mer i fokus än själva spelet eller genomförandet.

Vi har två lag ett innelag och och utelag. Innelaget får ta fram en person till utslagsplasen där får den tre försök på sig att få iväg bollen. Om man misslyckas får man kasta bollen. Alla i laget får slå två omgångar var före vi byter innelaget mot utelaget.

Utelaget väljer ut en brännare som får skrika bränn när den står inuti rockringen/brännplattan. Övriga sprider ut sig och försöker fånga bollen och kasta den till brännaren.

Om man blir bränd mellan två koner så går man tillbaka till föregående kon och väntar på nästa slag.

Om man slår/kastar ut bollen för snett eller att den inte går över en linje som är 5 meter framför utslagsplatsen så får man göra om slaget.

Om klassen för ovanlighetens skull gärna vill att vi räknar poäng så sitter jag inte och räknar. Utan varje person som tar sig runt får en poäng. så är dom 10 elever i ett lag som slår två gånger var så har de 20 poäng. Om någon gör frivarv så får de 5 extra poäng. Tar utelaget lyra får de 5 poäng. Blir man bränd så händer inget mer än att man får gå tillbaka. Då behöver man inte sitta med penna och papper utan man kan räkna antalet lyror och frivarv och istället som lärare vara med elever i spelet eller gå runt och peppa eller prata socialt med eleverna som jag kan tycka är en viktig del också i undervisningen istället för att räkna poäng.

Spelvarianter

Det finns en mängd olika varianter på brännboll. Jag kör den klassiska varianten. Ibland framförallt med yngre elever så brukar eleverna få välja på fler sätt att spela ut bollen. Jag brukar ha vanliga slagträn runda och platta. Jag kan ha en frisbee. Jag kan ha en mjuk boll som man får kasta. Jag kan ha ett tennisrack och en mjuk tennisboll som man får slå ut med.

Spelplanen bygger vi upp så här

 Spelplan för brännboll