SAM_0749Planeringen ligger egentligen i att bestämma dag och starttid. Vi har en runda som är cirka 800 meter lång. Klasslärarna står vid starten med en klasslista, för varje varv eleven springer får eleven ett kryss. Sen gäller det att springa så många varav som möjligt under 45 minuter. Övrig personal sprider ut sig längs banan eftersom det är bilväg som eleverna springer på till stor del och då kan de ta hand om någon elev skadar sig.

Det finns två olika priser, dels en individuell tävling där den bästa pojke och flicka som springer flest varv får medalj. Sedan har vi en klasstävling mellan klasserna där antalet varv i klassen räknas ihop och delas med antalet elever i klassen som har sprungit. Den klass som har högst snittvarv får en vandringspokal. De klass som vinner vandringspokalen får år och klassbeteckning ingraverad i pokalen. SAM_8116

För att det ska bli lite roligare vid själva pokalutdelningen så har jag ibland gjort det som en skattjakt för den vinnande klassen se mer under Skattjakten.

SAM_3607