Vattenlekar

Här kommer en mängd lekar som man kan göra i vattnet med eleverna.

Lekar

Kjedjekull

En elev jagar alla andra. Om eleven får tag på någon ska de hålla varandra i handen och jaga vidare. De får inte släppa varandras händer. Till slut sitter alla fast i varandra. Denna lek är ett bra sätt för eleverna att öva samarbete.

Följa John

En elev får börja vara ”John”. De andra eleverna ska följa efter. Låt eleverna turas om vem som får vara den som hittar på nya övningar.

Slemmet och älvan

En elev är slem och en elev är älva. Blir de andra eleverna tagna av slemmet måste de göra slemljud. Målet för eleven som är slem är att alla andra också ska bli slem. Älvan ska försöka rädda de elever som har blivit slem. Det gör hon genom att skvätta vatten på eleven som är slem, då blir hon/han vanlig människa igen.

Övning att doppa sig.

Om man ska få barnen till att testa att doppa sig i djupa, kalla poolen för första gången så kan man säga att man ska resa till ett Island. Man kan smyga och titta efter alla valrossar och isbjörnar (de vuxna) som simmar i vattnet. Man smyger och smyger, tjuvkikar och efter det när man väl är framme så är det så spännande och då får de om de vill testa på att doppa sig i Ishavet. (När jag lekt denna så har alla vågar gå i och doppa sig)

Hoppa från kanten

Hopp från kanten och skvätta på fröken. Ju mer de skvätter ju bättre poäng får de. Det leder till att det blir väldigt kul att hoppa. Även för de som är lite rädda.

Fantasilekar

Du kan låta eleverna simma till Danslandet. I Danslandet har ni vattengympa till musik.

Ni kan tillsammans åka till landet Ingenstans. Bygg upp en båt med dynor på kanten. Du kan ha ringar på botten som symboliserar skatter. Du kan också ta en låda och lägga i något som blinkar och låtsas att det är Tingeling.

Aj aj kapten!

Ena sidan av bassängen är skeppet andra sidan är stranden, i mitten är havet. Fröken är kapten och barnen är pirater/landkrabbor. Kapten säger: hoppa på ett ben till havet t.ex. blås bubblor till stranden, lägg er och sola på stranden, simma till skeppet.

Bommen slår- då måste alla ducka så de inte får bommen i huvet. Alltså doppa huvudet.
Kapten kommer-alla måste säga ”-aj aj kapten!” och hålla handen i pannan.

Duschen

Alla barnen står i en ring. En i taget får gå in i ringen och bestämma om de vill ha en stor, mellan eller liten dusch. En liten dusch är bara med fingrarna.

Karusellen

Låt alla elever stå i en ring och håll varandra i handen. Varannan person får lägga sig ner i vattnet och åka karusell. De andra kan gå sakta runt så att de som ligger ner får åka runt sakta.

Bacillen

En av eleverna är bacill och jagar alla andra elever. Blir man tagen får man lägga sig ner och ”sova” (flyta). För att bli räddad måste en kompis komma och ta tag under armarna och köra till sjukhuset (bogsera in till kanten). På sjukhuset står fröken och häller medicin (lite vatten) på huvudet på den ”sjuke” eleven.

Under hökens vingar

Alla elever står på ena sidan bassängen förutom en elev. Den ensamma eleven skriker ” – Under hökens vingar kom!” Gruppen svarar då ”- Vilken färg?”. Den ensamma eleven svarar med en färg, och alla som har den färgen på sig klarar sig över till andra sidan. De elever som inte har färgen på sig får man ta (den ensamma eleven får jaga dem). Till slut är alla tagna.

Ismannen

En elev är ”Isman”. Blir man tagen så fryser man till is och står med armarna utåt. För att bli räddad måste en kompis dyka under armen.

Saga om båtvett

Läraren berättar sagan och sen leker man den med eleverna. Jag bygger en båt på kanten till bassängen. Alla elever får sätta på sig sin flytväst och sätta sig i båten med först måste de berätta vart de ska och när de tänker komma tillbaka. Sedan åker vi iväg. Det skvätter och studsar en massa och till sist ramlar vi i vattnet. Då får eleverna komma ihåg vad man gör när man ramlar över bord. Hålla sig kvar i båten och vinka på hjälp.

Lek 1, 2, 3 Rött ljus!

Ett barn står med ryggen mot de andra barnen, hon/han ropar 1, 2, 3 RÖTT LJUS! De andra barnen ska försöka springa fram till eleven som ropar. När hon/han har ropat klart vänder hon/han sig om. Ser hon/han någon som rör sig får denna lägga sig att flyta tills någon har vunnit. Det går alltså ut på att eleverna ska komma till andra sidan, men de får inte röra sig när eleven som ropar ser.

Bilder

Som lärare kan du ha med en massa bilder på olika djur och fiskar. Till exempel kan du visa en bild på en bläckfisk så ska eleverna försöka simma som en bläckfisk på rygg.

Sånglek Affären

”jag gick in i en affär, sa god dag vad har ni här, kan man möjligtvis köpa ett par kalsonger här?- nej tyvärr, nej tyvärr, föööör detta är en doppa öronen affär, doppa öronen affär, doppa öronen affär…..”
Ändra vad som ska doppas efterhand.

Kalle Kamel

Barnen håller varandra i handen medan de står i en ring.
Simläraren håller upp ena handen med alla 5 fingrar spretande och barnen gör detsamma.
Tillsammans sjunger de:
Kalle Kamel har 5 pucklar, 5 pucklar 5 pucklar
Kalle Kamel har 5 pucklar, doppa hakan nu.
De doppar alla hakan tillsammans, (enbart hakan).
Ramsan går vidare…
4 pucklar, bubbla med munnen
3 pucklar, bubbla med näsan
2 pucklar, doppar öronen (en i taget)
1 puckel doppa hela huvudet.
Kalle Kamel har noll pucklar, noll pucklar, noll pucklar
Kalle Kamel har noll pucklar för han var en häääääääst!

Lek 

På olika vis förflytta sig från en sida av bassängen till en annan gåendes på botten till en början för att sedan avancera leken till den mån det går så att de släpper botten, tex:
som en,
Motorcykel: öppna armar som håller om osynliga handtag, med munnen i vattnet som brummar.
Elefant: hålla om näsan med handen och ha den andra armen igenom så det bildar en ”snabel”, med denna skvätta vatten omkring sig.
Krokodil: klappa med armarna framför sig så att det skvätter.
Orm/ål: sidorörelser med armarna så att kroppen följer efter.
Grodhopp: doppa så mycket av kroppen som barnet känner sig tryggt med. Uppmana till hela kroppen, inkl. huvud.
Delfin: hoppa framåt och med framsträckta armar bryta vattenytan som en delfin. (alltså böja i kroppen).

Att tänka på:
För att undvika att barnen stannar upp och torkar ögonen med händerna då ögonen kommer i kontakt med vatten, be de blinka snabbt. Då samlas vattnet i tårkanalerna och rinner ner för kinden som tårar. Detta för att så tidigt som möjligt göra det till en vana då senare när de avancerar i sina simkunskaper inte behöva stanna vid obehag pga vatten i ögonen.

Ring sök

Eleverna står vända med ryggen mot simläraren som slänger ut många ringar i vattnet. Eleverna ska hämta ringarna (alt. en ring i taget) och lämna till simläraren. Men så fort simläraren fått ringar så kastar denne ut dessa igen. På så vis fortlöper leken, det finns ingen vinnare och förlorare och vattenvanan övas avsevärt då eleverna först ska ta sig till ringen, söka av botten (för att avancera leken kan eleverna ha simglasögon och titta på botten under vatten). Eleven tränar på att doppa huvudet, titta under vattnet, hittar balansen i vattnet under förflyttning och dyk.

Kroppsdelsleken

Släng ut alla vattenleksaker. Säg en kroppsdel till exempel näsan och en färg. Eleverna ska sedan så snabbt som möjligt sätt näsan mot den färgen. Säg sedan en ny kroppsdel och färg.

Spegeln Vattenvana

I den här övningen så ska en vara spegel och den andra den som speglar sig. Spegeln ska följa den andres rörelser. Sedan byter man tur.

Pepparkaksgubbarna Vattenvana

Man står i en ring. Två och två tar varandra i armarna. Försök att ha lite mellanrum mellan paren. Två stycken står någonstans runtomkring ringen. En av dom är monster som jagar prinsessan. När prinsessan ställer sig bredvid någon i ringen så blir den på andra sidan av paret jagad dvs. prinsessa.
För att krångla till det så kan man göra så att när prinsessan ställer sig vid någon så blir den på andra sidan paret monster istället för prinsessa. Detta kräver en massa tankeverksamhet och koncentration.

Pingis på sked Vattenvana

Detta är en variant av stafett. Deltagarna får en pingisboll. De ska nu varva en viss punkt blåsande på bollen, föra över bollen till nästa deltagare osv…

Gammelgäddan Vattenvana,simträning

I den här leken delar man in gruppen i exempelvis 4 grupper. Ställ dom i varsitt hörn. Man kan tex döpa dom till lax, strömming, sill och torsk. Visa olika rörelser som gruppen ska utföra när de går ur ”boet”. Gammelgäddan är i mitten och ropar ut valfria fiskar som går ur boet och cirkulerar runt gäddan. Som när som helst skriker; Gammelgäddan kommer! Då ska fiskarna ta sig tillbaka till boet, med den rörelse de blivit tilldelade.

Hav, land och himmel Vattenvana,simträning

Dela in hallen el bassängen i 3 sektioner. Exempel kan hav vara vid ena bassängkanten, land i mitten och himmel vid andra bassäng kanten. Ledaren ropar tex hav. Då ska alla ta sig dit fortast möjligt på olika simsätt

Popstarskull Vattenvana,simträning

Popstarskull är en annorlunda kull. Som går ut på att när man blir kullad så tar man sig simmande på bröstsim till ett ställe som är tänkt som scen. Man ställer sig och mimar el sjunger. Och när två fans kommer och diggar så är man fri. Använd gärna något lämpligt material som micar.

Följa efter tills någon märker det Simträning

Man går helt sonika runt i salen, väljer ut någon att följa efter och härmar personen som utför ett simsätt. Man fortsätter med det tills personen i fråga vänder sig om och stirrar på dig. Då måste du byta person. De kan bli långa köer bakom någon.